Aceasta este o postare ceva mai tehnică, nu cred că va prezenta interes pentru cititorii blogului meu însă artiștii care poate că urmăresc acest blog vor reacționa la propunerea mea.
Este de notorietate ca muzicienii încasează sume de bani de la societățile de gestiune colectivă pe care le-au mandatat, UCMR- ADA( in calitate de compozitori) și CREDIDAM( în calitate de artiști interpreți). Toate mediile care difuzează muzică( radio, televiziune) plătesc un procent din veniturile încasate (publicitate) societăților de gestiune colectivă. Aceste procente se împart apoi artiștilor în baza unor "playliste" depuse de aceleași instituții media. Principiul pare simplu: în funcție de cât ești difuzat, atâția bani primești după ce societățile de gestiune își rețin un comision de administrare( nu insist asupra cifrelor pentru că nu le cunosc exact).
Mai exact: se adună numărul de difuzări de pe toate canalele media se face un clasament se transformă în procente se aplică la suma totală virată de canalele media și se repartizează artiștilor. Mai există și alte surse de colectare din copie privată, cablu, ambiental dar ele nu fac obiectul acestui articol.
Cum știu artiștii câte difuzări au avut? În principiu canalele media sunt obligate să depună raportări cu ceea ce au difuzat, adică playlistele aferente perioadei de repartitie. Aceste date sunt introduse în softurile societăților de gestiune care adună secunde. Obligațiile artiștilor, pe de altă parte, sunt de a-și declara la rândul lor fonogramele sau videoclipurile cu minutaj detaliat pentru ca suprapuse peste informațiile de la televiziuni și radiouri să reiasă un număr de secunde( există un cost per secundă) pentru fiecare artist în parte pe baza căruia se face repartiția. Câte secunde ai fost difuzat se înmulțesc cu costul per secundă și uite banii tăi.
Unde apare problema? In cazul CREDIDAM, spre exemplu, softul știe că VAMA a înscris fonograma și videoclipul cu numele Perfect fără tine. Dacă radiourile sau televiziunile nu declară întocmai această titulatură în playlistele lor softul nu va ști să facă această suprapunere și difuzările sau redifuzările declarate de televiziuni sau radiouri, să zicem VAMA - Perfect nu vor putea fi luate în calcul. Am întîmpinat adesea problema asta la repartiții din trecut. Și asta se întâmplă cu toate că artiștii depun fișe de repertoriu( adică aparițiile live pe radio sau tv) E o muncă enormă să iei toate playlistele canalelor media( sunt peste 100 de radiouri, zeci de televiziuni etc) pentru a depista și remedia aceste greșeli de potrivire.
Aceeași problemă apare câteodată și in cazul actorilor în spoturi publicitare declarate într-un fel de casele de producție și introduse ca atare de actorul respectiv în fisa de repertoriu și declarate altfel sau câteodată deloc de către televiziuni.
Care este solutia și aici mă refer numai la muzicieni pentru că există și alte categorii de artiști interpreți? Din punctul meu de vedere unica soluție este un soft comun la care să fie racordate canalele media, societățile de gestiune colectivă și artiștii interpreți. Odată o piesă înscrisă în sistem de către artist, ea trebuie să apară cu aceleași elemente de identificare la celelalte entități fără a mai exista riscul nepotrivirilor. Un soft transparent și comun celor trei părți implicate.
Nu m-am gândit încă, dar cred că poate exista o inițiativă legală în acest sens care ar rezolva frustrările acumulate atât de artiști ( ei nu știu niciodată numărul exact de difuzări) cât si de societățile de gestiune care sunt adesea acuzate de manipulări ilegale ale fondurilor rezultate din difuzarea operelor artiștilor interpreți sau compozitori.
Într-o lume digitală, în care sincronizarea este cuvântul la ordinea zilei cred că nu e nevoie decât de vointa celor trei părți pentru ca acest lucru să se întâmple.
Îmi doresc ca acest articol să constituie un prim pas pentru inițierea unei întâlniri/dezbateri care să aducă o soluție concretă la problema de "matching". Iar soluția din punctul meu de vedere este softul comun.
Este de notorietate ca muzicienii încasează sume de bani de la societățile de gestiune colectivă pe care le-au mandatat, UCMR- ADA( in calitate de compozitori) și CREDIDAM( în calitate de artiști interpreți). Toate mediile care difuzează muzică( radio, televiziune) plătesc un procent din veniturile încasate (publicitate) societăților de gestiune colectivă. Aceste procente se împart apoi artiștilor în baza unor "playliste" depuse de aceleași instituții media. Principiul pare simplu: în funcție de cât ești difuzat, atâția bani primești după ce societățile de gestiune își rețin un comision de administrare( nu insist asupra cifrelor pentru că nu le cunosc exact).
Mai exact: se adună numărul de difuzări de pe toate canalele media se face un clasament se transformă în procente se aplică la suma totală virată de canalele media și se repartizează artiștilor. Mai există și alte surse de colectare din copie privată, cablu, ambiental dar ele nu fac obiectul acestui articol.
Cum știu artiștii câte difuzări au avut? În principiu canalele media sunt obligate să depună raportări cu ceea ce au difuzat, adică playlistele aferente perioadei de repartitie. Aceste date sunt introduse în softurile societăților de gestiune care adună secunde. Obligațiile artiștilor, pe de altă parte, sunt de a-și declara la rândul lor fonogramele sau videoclipurile cu minutaj detaliat pentru ca suprapuse peste informațiile de la televiziuni și radiouri să reiasă un număr de secunde( există un cost per secundă) pentru fiecare artist în parte pe baza căruia se face repartiția. Câte secunde ai fost difuzat se înmulțesc cu costul per secundă și uite banii tăi.
Unde apare problema? In cazul CREDIDAM, spre exemplu, softul știe că VAMA a înscris fonograma și videoclipul cu numele Perfect fără tine. Dacă radiourile sau televiziunile nu declară întocmai această titulatură în playlistele lor softul nu va ști să facă această suprapunere și difuzările sau redifuzările declarate de televiziuni sau radiouri, să zicem VAMA - Perfect nu vor putea fi luate în calcul. Am întîmpinat adesea problema asta la repartiții din trecut. Și asta se întâmplă cu toate că artiștii depun fișe de repertoriu( adică aparițiile live pe radio sau tv) E o muncă enormă să iei toate playlistele canalelor media( sunt peste 100 de radiouri, zeci de televiziuni etc) pentru a depista și remedia aceste greșeli de potrivire.
Aceeași problemă apare câteodată și in cazul actorilor în spoturi publicitare declarate într-un fel de casele de producție și introduse ca atare de actorul respectiv în fisa de repertoriu și declarate altfel sau câteodată deloc de către televiziuni.
Care este solutia și aici mă refer numai la muzicieni pentru că există și alte categorii de artiști interpreți? Din punctul meu de vedere unica soluție este un soft comun la care să fie racordate canalele media, societățile de gestiune colectivă și artiștii interpreți. Odată o piesă înscrisă în sistem de către artist, ea trebuie să apară cu aceleași elemente de identificare la celelalte entități fără a mai exista riscul nepotrivirilor. Un soft transparent și comun celor trei părți implicate.
Nu m-am gândit încă, dar cred că poate exista o inițiativă legală în acest sens care ar rezolva frustrările acumulate atât de artiști ( ei nu știu niciodată numărul exact de difuzări) cât si de societățile de gestiune care sunt adesea acuzate de manipulări ilegale ale fondurilor rezultate din difuzarea operelor artiștilor interpreți sau compozitori.
Într-o lume digitală, în care sincronizarea este cuvântul la ordinea zilei cred că nu e nevoie decât de vointa celor trei părți pentru ca acest lucru să se întâmple.
Îmi doresc ca acest articol să constituie un prim pas pentru inițierea unei întâlniri/dezbateri care să aducă o soluție concretă la problema de "matching". Iar soluția din punctul meu de vedere este softul comun.