[ascunde postari]
arhiva

rss | facebook | twitter | vama | contact

miercuri, 17 iulie 2013

Artiștii, canalele media și gestiunea colectivă

Aceasta este o postare ceva mai tehnică, nu cred că va prezenta interes pentru cititorii blogului meu însă artiștii care poate că urmăresc acest blog vor reacționa la propunerea mea.

Este de notorietate ca muzicienii încasează sume de bani de la societățile de gestiune colectivă pe care le-au mandatat, UCMR- ADA( in calitate de compozitori) și CREDIDAM( în calitate de artiști interpreți). Toate mediile care difuzează muzică( radio, televiziune) plătesc un procent din veniturile încasate (publicitate) societăților de gestiune colectivă. Aceste procente se împart apoi artiștilor în baza unor "playliste" depuse de aceleași instituții media. Principiul pare simplu: în funcție de cât ești difuzat, atâția bani primești după ce societățile de gestiune își rețin un comision de administrare( nu insist asupra cifrelor pentru că nu le cunosc exact).

Mai exact: se adună numărul de difuzări de pe toate canalele media se face un clasament se transformă în procente se aplică la suma totală virată de canalele media și se repartizează artiștilor. Mai există și alte surse de colectare din copie privată, cablu, ambiental dar ele nu fac obiectul acestui articol.

Cum știu artiștii câte difuzări au avut? În principiu canalele media sunt obligate să depună raportări cu ceea ce au difuzat, adică playlistele aferente perioadei de repartitie. Aceste date sunt introduse în softurile societăților de gestiune care adună secunde. Obligațiile artiștilor, pe de altă parte, sunt de a-și declara la rândul lor fonogramele sau videoclipurile cu minutaj detaliat pentru ca suprapuse peste informațiile de la televiziuni și radiouri să reiasă un număr de secunde( există un cost per secundă) pentru fiecare artist în parte pe baza căruia se face repartiția. Câte secunde ai fost difuzat se înmulțesc cu costul per secundă și uite banii tăi.

Unde apare problema? In cazul CREDIDAM, spre exemplu, softul știe că VAMA a înscris fonograma și videoclipul cu numele Perfect fără tine. Dacă radiourile sau televiziunile nu declară întocmai această titulatură în playlistele lor softul nu va ști să facă această suprapunere și difuzările sau redifuzările declarate de televiziuni sau radiouri, să zicem VAMA - Perfect nu vor putea fi luate în calcul. Am întîmpinat adesea problema asta la repartiții din trecut. Și asta se întâmplă cu toate că artiștii depun fișe de repertoriu( adică aparițiile live pe radio sau tv) E o muncă enormă să iei toate playlistele canalelor media( sunt peste 100 de radiouri, zeci de televiziuni etc) pentru a depista și remedia aceste greșeli de potrivire.

Aceeași problemă apare câteodată și in cazul actorilor în spoturi publicitare declarate într-un fel de casele de producție și introduse ca atare de actorul respectiv în fisa de repertoriu și declarate altfel sau câteodată deloc de către televiziuni.

Care este solutia și aici mă refer numai la muzicieni pentru că există și alte categorii de artiști interpreți? Din punctul meu de vedere unica soluție este un soft comun la care să fie racordate canalele media, societățile de gestiune colectivă și artiștii interpreți. Odată o piesă înscrisă în sistem de către artist, ea trebuie să apară cu aceleași elemente de identificare la celelalte entități fără a mai exista riscul nepotrivirilor. Un soft transparent și comun celor trei părți implicate.

Nu m-am gândit încă, dar cred că poate exista o inițiativă legală în acest sens care ar rezolva frustrările acumulate atât de artiști ( ei nu știu niciodată numărul exact de difuzări) cât si de societățile de gestiune care sunt adesea acuzate de manipulări ilegale ale fondurilor rezultate din difuzarea operelor artiștilor interpreți sau compozitori.

Într-o lume digitală, în care sincronizarea este cuvântul la ordinea zilei cred că nu e nevoie decât de vointa celor trei părți pentru ca acest lucru să se întâmple.

Îmi doresc ca acest articol să constituie un prim pas pentru inițierea unei întâlniri/dezbateri care să aducă o soluție concretă la problema de "matching". Iar soluția din punctul meu de vedere este softul comun.




10 comentarii:

  1. O solutie cred ar fi sa ai un proiect cu oameni care au un cuvant de spus.
    Poate ar fi fain sa contactezi direct oamenii care s-ar implica in asta.
    Ideile fara actiune rareori duc undeva.

    RăspundețiȘtergere
  2. http://www.mediaforest.ro/ cred ca exact de asta se ocupa... poate ajuta :)

    Our goal
    To offer music artists, songwriters, artist managers, producers, record labels, music publishers, public relations, and others, an immediate and personalized access to real-time, accurate, information of their air-played music artworks.

    RăspundețiȘtergere
  3. Stai liniștit, n-o să se întâmple nimic ! E ”sonda” lor din care trag și se plătesc.
    N-o să se întâmple nimic !

    RăspundețiȘtergere
  4. Great topic btw..

    http://anvelopesecondhand.eu

    RăspundețiȘtergere
  5. Tudor , ajungi si la Ploiesti vara asta ? Ar fi minunat ! Va apreciez foarte mult ! <

    RăspundețiȘtergere
  6. Poate te intereseaza sa citesti despre ce fac nemtii legat de problemele lor cu societatea de colectare din Germania. Am citit articolul si mi-am adus aminte de ce ai scris aici. http://venturevillage.eu/c3s-gema , sper ca nu e offtopic, nu ma pricep.

    RăspundețiȘtergere
  7. Am citit articolul tau si problema se poate rezolva si fara soft comun (softul comun e mai greu de implementat, trebuie convinsa lumea, trebuie sa dea bani sa implementeze noul soft etc). Piesele nu ar trebui identificate dupa artist-nume ci, atunci cand depui o piesa se aloca automat un numar unic de identificare de catre o autoritate, iar apoi raportarea se face pe baza acelui numar unic de identificare. E ca si codul de bare al produselor, si da, poate fi un cod de bare. In felul asta e mult mai usor de tinut evidenta si nu se mai pot face greseli de identificare a pieselor.

    RăspundețiȘtergere
  8. Perfect de acord cu @Blogarescu, stiu ca in alte tari sunt coduri unice pentru artisti si creatiile lor, dar pentru a putea intra in posesia acestui cod esti obligat sa fii inscris in Uniunea astistilor si sunt ei cei care se ocupa de gestionarea acestor coduri unice. Si de obicei in casele de poductie se lucreaza pe coduri unice.

    RăspundețiȘtergere
  9. Ma iertati ca va deranjez,vin cu rugamintea la d-voastra sa publicati un articol umanitar despre copilul meu.Singura mea speranta sunteti d-voastra.Toate detaliile despre copilul meu le gasiti pe blogul umanitar:
    http://dorintilica.blogspot.ro/ .
    Va multumesc anticipat!
    Va rog frumos sa-mi dati un raspuns daca puteti publica articolul de care v-am rugat la adresa de e-mail tilicamariana@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  10. Guess what? I found a site that's giving Minecraft gift codes away for free! http://freeminecraftgiftcode.net

    RăspundețiȘtergere