[ascunde postari]
arhiva

rss | facebook | twitter | vama | contact

miercuri, 29 iulie 2009

Din nou la mare

Am vrut sa va fac o surpriza, dar nu mi-a iesit :) Cateodata mai dau gres si eu. N-are relevanta surpriza in sine, cat faptul ca mi-a iesit sau nu.

Sunt la mare acum. Incerc, deocamdata zadarnic, sa regasesc marea viselor si copilariei mele. Betoanele stau in calea amintirilor. Pe ordinea de zi e o lipsa crasa de interes fata de vecinatate. Singura preocupare a oamenilor pare aceea de a-si parca masina (oriunde), semn distinctiv al propasirii de sine. Diminetile, nimeni nu se preocupa decat de urletul sanatos cu care isi striga copiii prin curte. "Suntem toti? Am manjit pe aicea bine? Hai sa ne spalam farfuriile in mare si mai vedem ce-o fi... o bere, un mic".

Digul e crapat si o sa ramana crapat ani de-acum inainte. Nici macar nu sunt pesimist. Daca se poate ocoli prin curtea pescarilor, reparatia e "fara sens". Putoarea algelor e un soi de romantism olfactiv desuet pe care oamenii il asimileaza fortat in lipsa cuiva care sa dragheze malurile. Pe strada principala, claxonul care-ti incearca inima e o fatalitate. Oamenii au devenit imuni. Stuf, piatra, var, lemn. Atat ar fi de ajuns ca 2 mai-ul sa fie o destinatie de vis. Manejul materialelor de constructie si al accesoriilor de interior este ametitor si de neoprit. Lumea a construit aici haotic. Proiecte de doi bani furate de pe internet si avizate de arhitecti indolenti. Indolenti e putin spus. Trebuie sa fii un munte de nesimtire ca sa dai avizul pentru mizeriile astea.

Parca tot prost gustul Vaii Prahovei s-a mutat pe strada principala. Balcoane cu barne de lemn, acoperisuri ascutite din lemn de brad sau tigla rosietica. Balustrade de inox si gresie cu model. Gresie grea, mormantala, gresie de mausoleu si marmora de cimitir, dar nu din ala vechi, nu, cimitir nou cu oferta larga de locuri de veci, dar fara morti. Fotolii din imitatie de piele pe terase nivelate cu beton. Becuri de neon imbracate in carcase de plastic. Lumina bolnava, economica. Reclame luminoase pe fatadele vilelor de munte. Revin la faianta. Cand te caci in wc-urile pensiunilor de la mare este imposibil sa te plictisesti. Daca esti constipat si sederea ta e mai lunga nu trebuie decat sa urmaresti modelele de pe faianta din fata ta. Struguri, plante, foi de vita, trandafiri sau mai stiu eu ce modele florale. Asta daca ramanem in zona botanica. Exista faianta sportiva, culinara, faianta politica, industriala, genitala, debil mintala, supraponderala. Sa te caci in 2 mai poate fi o aventura tenebroasa si interesanta. Si nu care cumva sa arunci hartia in wc. Aceste sate plutesc deja pe cacat. Ar fi groaznic sa se si desprinda de pamant. Asa ca, orice toaleta te invita sa te caci cu moderatie si sa arunci hartiile cu reminiscentele intestinului gros in cosul de langa wc. Cine ridica cosurile? Cand? Cu ce frecventa? Intrebari la care ma feresc sa raspund acum.

Banci de lemn si scaune de plastic. "Oliviere" manjite de ulei. Marea a inghitit aproape toata plaja. E nevoie de un simt al echilibrului puternic dezvoltat ca sa intri in apa. Bolovanii te asteapta acolo. De cand lumea. Pe mal, nisipul se amesteca cu praful. A fost odata plaja... Dispretul omului fata de ofensiva marii e suveran. Aici oamenii au uitat ca unica ratiune a monstruozitatilor pe care le-au ridicat si le numesc pensiuni, unica ratiune de a fi a acestui santier etern cladit pe sticle de plastic nereturnabile, a fost Marea si ingusta ei Felie de Plaja. Satenii s-au cacat in mare. Turistii la fel. "Mergem la mare" e doar un fel de a spune. Marea e doar un pretext pentru prost gust. Si cu toate astea...

Daca stai pe plaja si privesti catre intinderea de ape te poti desprinde. Miscarea domoala a valurilor iti poate sterge revolta gandurilor. Drumul printre burti, colace, lanturi de aur, vidanje, pahare inscriptionate, prosoape cu tigri, muzica lumii, claxoane exasperante, ATV-uri, scutere, vitezomani, garduri portocalii, umbrele rosii suprasaturate, sacose de plaja, mingi multicolore, mingi supracolore, mingi supradimensionate, burti in forma de mingi, mingi in loc de burti, case de beton, asfalt crapat pe veci, mirosuri, drumul printre toate astea si multe nespuse cum ar fi sandalele aurii, usi din pvc termopane imitand lemnul, fantani sculptate grosier si costume de baie nefericite, se lasa uitat in fata intinderii albastre.

In stanga mea e cazemata. Pe cazemata, profilati pe cerul albastru cu nor alb, doi copii danseaza. Privesc fascinat. Ea este blonda si inconjurata de o rochita scurta ca ale dansatoarelor sportive de samba. Bucle heruvimice. El e ars de soare, de-o seama cu ea. Bermude albe. Pe cazemata ea il invata samba. Nu e nici macar o nimfeta in devenire. E atata candoare in lectia asta de dans, cam cata poate incapea in norul din spatele lor. Cazemata e spinarea unui elefant paralelipipedic care si-a scufundat tot capul in apa. Nu ma pot desprinde. El isi incolaceste bratele usor pe dupa mijlocul ei. Ea isi misca fundul. Concentrarea e maxima pentru ca el trebuie sa prinda musai miscarea asta. Nu mai e nimic in afara copiilor care danseaza pe cazemata, samba candida si curata. Cand copiii mimeaza inconstient sexualitatea se topesc dorintele si se transforma in miere. Dansul cazematei continua. Ma intorc spre mare. E bine. Abia acum e bine...

41 de comentarii:

  1. e trist dar adevarat...Romania "pute"de atat bun simt...Bine ca ai reusit sa te uiti la mare...ai scapat...

    RăspundețiȘtergere
  2. te invit:) la ovidiu in vama...muzica buna(pink martini, nouvelle vague, leonard cohen, circ du soleil...., cafea gustoasa, oameni faini....mai departe marea...asa mi-am petrecut 6 ore weekendul trecut, citind, ascultand, privind, savurand una sau mai multe cafele..daca totul e de rahat in jur, si de prost gust, prefer sa imi gasesc coltisorul meu de bine - unul dintre ele este la ovidiu in vama:) enjoy

    RăspundețiȘtergere
  3. Hei, de ce ne spui toate astea? Crezi ca noi nu stim? Spune totusi altceva, cum razbesti la mare prin toate mizeriile, cum iti gasesti coltisorul tau de lume, cum iti gasesti marea. Cred ca la tine acum termenul de comparatie este accentuat si datorita comparatiei cu Grecia dar totusi....pentru cei care au doar marea romaneasca ce le ramane?
    De la Pescarie si pana la Butoaie m-am ingrozit de ce am vazut dar intr-un final mi-am gasit marea:)
    Toate bune!

    RăspundețiȘtergere
  4. ...dar portile nu mor, portile din noi le ducem pretutindeni. Pentru mine marea aia e marea marilor. Imi canta Luna prin geamatul ei. Si imi spala rasariturile.

    Du-te descult pe malul marii si mangaie-i asteptarea si dorul nespus de tine.

    RăspundețiȘtergere
  5. Salutari de la Calin...te mai asteapta pe la masa lui sa te serveasca cu placere :)))

    RăspundețiȘtergere
  6. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  7. Ce e cu limbajul asta gretos?...anumite chestii chiar nu se spun, ....si ce daca e atat de jegos la mare si strident si haotic si nebunesc... de ce nu incercam niciodata sa vedem jumatatea plina a paharului?

    Am fost la mare singura o singura data in viata mea si a fost asa frumos....a fost asa bine, m-am simti foarte foarte bine, mi-am clatit ochii in mare de tot ce am vazut urat si parca am renascut...e greu intradevar cand nu sunt conditii, dar trebuie sa incercam sa vedem ce e frumos in jurul nostru in loc sa ne plangem ca niste babe ramolite.

    Oriunde ai fi marea te jubjuga intru totul... si te face sa i te daruiesti fara nici o rezerva asa cum nu ai mai facut-o niciodata.

    Offf ce dor imi e de mare!

    RăspundețiȘtergere
  8. Du-te la Sulina...acolo sunt maxim 5 masini in tot orasul...iar plaja e inca "virgina":)

    RăspundețiȘtergere
  9. hm deci sa nu merg la 2 mai?? eu am stat in partea nrdica in mamaia si era foarte liber si fara fitze si chestii de prost gust..
    si am facut poze superbe si le am impartasit azi pe blog.
    poate ne arati un rasarit de la 2 mai? eu am prins numai apusuri..:)

    RăspundețiȘtergere
  10. asteapta noaptea, du-te pe malul marii. vei fi tu si marea. si mai vorbim apoi despre inox, fainta si altele..

    RăspundețiȘtergere
  11. asta e litoralul romanesc .. un mare carnat maro.

    RăspundețiȘtergere
  12. asadar si prin urmare,
    tudor s-a dus la mare.

    dupa plaja din grecia, curata si primitoare, se pare ca plaja de la 2 Mai nu-ti mai place.
    plaja se poate amenaja, se transporta mii de camioane de nisip, anual, peste tot unde vor sa aiba parte de turisti. Dar la noi, turismul se face cu hoti.

    în rest, ca de obicei ma binedispui.

    dar daca reusesti sa ignori mizeria si prostul gust, marea oricum e acolo, neschimbata, primitoare.

    RăspundețiȘtergere
  13. cand adie vantul cantand o simfonie, valurile sarate se izbesc de stanci si clipocesc sclipiri din razele de luna, cand stai singur doar tu si intinderea aceea intunecata, necuprinsul gandurilor invaluite de dor, cand simt mirosul sarat asezandu-se lenes pe buzele-ti arse de soare te mai gandesti la kakat, sincer?
    dar mi-a placut dansul inocent de la sfarsit, o fustita zambitoare si doua maini timide, inocenta,vis, esti un copil, un copil fain, ma!

    RăspundețiȘtergere
  14. n'am reusit sa citesc cam tot ce ai scris...sunt stari si stari care fac parte din tine care te completeaza..probabil stii asta ( nu uita cel mai important lucru acela ca esti TU si e superb sa fii tu)
    >:D<

    RăspundețiȘtergere
  15. Am citit de ieri despre lupta de la marginea marii. Nu aveam ce sa comentez, nici un cuvant in plus nici unul in minus.
    Insa astazi am citit un blog al unui baiat pe care l-am cunoscut doar virtual acum cativa ani de zile si am avut asa un sentiment cum ca ar trebui sa iti arunci un pic ochiosul tau de ochi verde sau albastru sau ce culoare`o fi, peste randurile baiatului.
    Era mic pe-atunci dar pletele acelea care zaceau pe capul lui spuneau poezii grele dar cu note si eu stiam ca nu`s degeaba.
    Sa te uiti...chiar te rog frumos ...si sa te uiti asa in mare..peste toate scrise de acolo sa vezi si tu ce simt cei 20 de ani de ani de ani de ani ai baiatului..


    http://www.mihailadavid.blogspot.com

    RăspundețiȘtergere
  16. Tudor, du-te la Sf Gheorghe. Si acolo e tot Marea Neagra care primeste in ea Dunarea. Nu poti ajunge decat cu barca, asa ca acolo vei gasi oameni capabili sa nu-si etaleze prelungirile lor cu patru roti si cai putere. Si exista un complex construit din lemn si stuf de toata frumusetea!

    RăspundețiȘtergere
  17. Uite din cauza asta iti vine sa-ti bagi fix oraganu' genital in litoralul romanesc, mai exact in cei ce "au grija" de el!

    RăspundețiȘtergere
  18. Bine ai revenit, cu ceva captivant. Ma gandeam...cred ca aduci destul cu Beigbeder.

    RăspundețiȘtergere
  19. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  20. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  21. Sa nu te superi pe noi.....ca suntem diferiti in opinii, suntem fanii tai si te iubim...
    Vazusem ceva legat de o cantare in Fratelli in seara asta sau mi s-a parut?
    De cand vanez momentul sa va aud cantand, in Bucuresti as vrea, dar parca vad....cand tu canti prin tara eu sunt pe aici, cand sunt eu in tara tu canti la Bucuresti...off

    RăspundețiȘtergere
  22. Iubesc marea, ceea ce nu iubesc este aglomeratia, haosul care se creeaza in fiecare vara...din fericire pentru mine locuiesc in Constanta si pot sa vad marea tot timpul, este atat de frumoasa iarna...noaptea...

    RăspundețiȘtergere
  23. eu plec maineee!!!poate te vad si pe tine pe acolo:X

    RăspundețiȘtergere
  24. ce de galagie ai in cap. vezi sa nu te-nghita intr-o zi.

    RăspundețiȘtergere
  25. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  26. O vacanta cat de cat frumoasa poti sa ti-o faci dac reusesti sa treci peste aceste detalii neplacute( mirosul algelor. manelel, oameni mai putin civilizati -marlani-,etc).
    Daca stai pe plaja toata ziua si studiezi toatele elemnetele negative din jur s-ar putea sa nu mai reusesti sa privesti marea asa cum trebuie privita!
    Asta este....asa suntem noi romanii -ne plangem ca nu e curatenie si tot noi nu suntem in stare sa ne luam sticlele de plastic de pe plaja.(am fost la mare acum doua saptamani si am vazut exemple de oameni "aparent civilizati" si idioti in esenta lor)

    ...trecand peste aceste aspecte neplacute, intotdeauna o sa fie de admirat marea ,pescarusii, vantul ,nisipul.
    DISTRACTIE PLACUTA LA TOATA LUMEA ,INDIFERENT UNDE VA PETRECETI VACANTA!!!

    RăspundețiȘtergere
  27. oricite betoane
    oricite balustrade de inox
    sau canapele din imitatie de piele vor aparea in VAMA VECHE
    nu vor reusi sa schimbe aerul atmosfera sau atitudinea
    acolo esti tu insuti
    acolo nu te deranjeaza vecinul daca urli acolo nu incomodezi nici o pipita care umbla pe tocuri acolo v,ati "nascut voi"
    acolo era o pustietate
    si pustietatea a ajuns in noi
    cind te plimbi noaptea descult prin nisip nu stie nimeni daca ai coborit din BMW sau ai venit cu caruta
    daca credeti ca a disparut Vama Veche
    atunci cu siguranta v,ati schimbat voi
    ai si tu dreptatea ta in legatura cu constructiile de prost gust eu m,am mutat recent in mangalia si sint mai informat in aceasta privinta dar si cu constructiile este la fel ca in muzica sint unii care nu au treaba cu muzica dar ei cica cinta s,apoi so spunem paia dreapta ca nu am mai accepta cazare cu veceu in curte si cu dusul facut dintr,un cazan vopsit in negru si atirnat la soare ca sa ai putina apa calda?

    voi iubi mereu VAMA VECHE
    voi iubi mereu MAREA

    RăspundețiȘtergere
  28. plec la mare=))
    e prima data in viata mea cand o vad pe mama luand decizii inopinante:))

    RăspundețiȘtergere
  29. As vrea sa vad cum arata cazemata acum. Am desenat-o cu ceva ani in urma, dar nu mai gasesc foaia. Poti sa publici o poza? M-as bucura.
    Eu nu mai merg la mare.

    RăspundețiȘtergere
  30. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  31. E prea mult scabros si agresiv in gandul si penita ta, Tudor.
    "cacat", "ragetul uterului", etc, etc, etc.
    Nu-ti mai manji frumosul ca e lesne sa il pierzi.
    Iarta-ma pentru indrazneala, dar prea mult m-am bucurat de piesele tale intr-o vreme ca sa nu imi pese ce se intampla.
    Eu nu simt ca e o directie buna. Si nu sunt singura voce care spune asta.

    RăspundețiȘtergere
  32. te-am vazut acolo si ai surprins perfect ce am simtit si eu.tot entuziasmul cu care plecasem pe drumul spre mare a fost zdrobit de pietrele de mare si mirosul insuportabil de alge...

    RăspundețiȘtergere
  33. multumesc... ca te arati in toata splendoarea sinceritatii tale...ca stii sa spui lucrurilor pe nume, chiar daca zgarie urechi fine...

    oamenii astia chiar nu iti surprind complexitatea, chiar nu observa cum treci atat de natural, de trist de induiosator, de la scabros la cel mai candid gand...cum te abandonezi cu aceeasi voluptate, scriind despre cacat, betoane, mare, candoare...

    e superb ce ai scris sincer...si ai fost tu... asta e tot ce conteaza...YOU HAVE A BEAUTIFUL MIND...let it express itself!

    simona

    RăspundețiȘtergere
  34. multumesc... ca te arati in toata splendoarea sinceritatii tale...ca stii sa spui lucrurilor pe nume, chiar daca zgarie urechi fine...

    oamenii astia chiar nu iti surprind complexitatea, chiar nu observa cum treci atat de natural, de trist de induiosator, de la scabros la cel mai candid gand...cum te abandonezi cu aceeasi voluptate, scriind despre cacat, betoane, mare, candoare...

    e superb ce ai scris sincer...si ai fost tu... asta e tot ce conteaza...YOU HAVE A BEAUTIFUL MIND...let it express itself!

    simona

    RăspundețiȘtergere
  35. "cum te abandonezi cu aceeasi voluptate, scriind despre cacat, betoane, mare, candoare..."

    Imi revine chestia asta periodic in minte.

    :)))))))

    RăspundețiȘtergere
  36. Tu de doi-trei ani mergi in 2 Mai pentru altele, nu pentru regasire.Cand te duci pentru copilarie vei scrie pace, duiosie, verile tale cu parintii, vei sta de vorba cu oamenii si le vei spune unde, cum gresesc. Daca-ti pasa.O balustrada din inox nu ucide ce exista inca in satul asta prapadit si furat de oportunistii momentului.Digul va fi reabilitat.Nu ca s-au gandit politicieni sau oameni de afaceri care si-au luat ce si-au permis.Exista un proiect european. Ca se va realiza in 5, in 7, proiectul se va realiza.Iar amaratii astia de localnici vor invata si ei bunul gust. Abia invata sa puna bai, aer conditionat in camere. Nu e vina lor ca n-au tacamuri din argint si ca inoxul e maretia lor cea din urma.

    RăspundețiȘtergere
  37. da cine pula mea te-a chemat ma in 2 mai ... sa nu mai vi carnat bolnav ce esti ...

    RăspundețiȘtergere
  38. de 3 ani merg la mare.nu stiu ce era mai demult.dar anu asta miam dar seama ca litoralul nostru are ceva special.nu conteaza cati cocalari,cata mizerie,cate masini inunda litoralul romanesc,cat de neingrijit e,tot o sa fie ceva aparte,pe care orice zic altii,marea din strainatate nu il poate invinge.am avut ocazia sa imi petrec vara asta atat la mare noastra,cat si la coasta de azur.si nu se compara.eu inca nu am vazut ceva mai frumos si mai aparte ca litoralul romanesc. dupa ce bei,fumezi,dansezi,uiti de tine,libertate deplina,sa mergi pe plaja al carei nisip fin nusi pierde frumusetea si daca e plin de mizerii,sa stai cu cineva si sa te uiti la rasaritul acela superb pe care nu cred k il mai poti vedea altundeva.in putine locuri din europa soarele rasare din mare.adevarul e ca marea e frumoasa cand esti adolescent,pana p la 20 si ceva de ani.dupa aia cred k si eu ma voi satura de ea.dar pana atunci am melodiile voastre,care sa ma vindece 11 luni si 2 saptamani de dorul de mare.sau macar pana ma mut la mare:).si pentru aia,va multumesc mult.

    RăspundețiȘtergere