[ascunde postari]
arhiva

rss | facebook | twitter | vama | contact

vineri, 22 august 2008

Muzeul blitzurilor

Luvru. Muzeul blitzurilor. Mii de oameni inarmati cu aparate de fotografiat gata sa consume varfurile artei universale. Un furnicar de civilizatii napustindu-se pe strazile Luvrului cu un singur lucru in comun: blitzul si setea de a fotografia. Nimeni nu mai este dispus sa contemple. Toata lumea fotografiaza. Declanseaza, verifica arunca o privire scurta operei din fata lor apoi grabiti se indreapta catre urmatoarea opera, catre urmatoarea fotografie.

De pe piedestalul ei, Venus din Millo priveste nemiscata si cu usor dispret fosgaiala rasei umane. Flashurile lovesc pielea de marmura. Cu torsul usor curbat spre stanga intr-un fel de lehamite sexy, sanii perfecti si abdomenul ai carui muschi sunt abia perceptibili, Venus sfideaza linistita multimea agitata sa-si ocupe pozitia cat mai in fata.Ofera oamenilor ceva din aroganta necesara unei vedete multimilenare. Iar oamenii excitati fotografiaza, declanseaza si pleaca fericiti fara sa o priveasca.

Gioconda e mai sensibila. Zambeste timid din spatele geamurilor de sticla ca si cum acest prizonierat o pune intr-o situatie oarecum stanjenitoare. Nu e nimic sfidator in zambetul ei lucru care nu pare sa-i intimideze pe fotografii amatori, insetati de un cadru cu Gioconda pe care o sa-l priveasca o data pe an intr-un calculator cu ecranul manjit de pete de grasime. Gioconda e inca mai ingaduitoare cu multimea. Ea te priveste direct in ochi oricare ar fi pozitia ta. Te trateaza cu respectul cuvenit unui adevarat vanator de portrete. Mii de oameni se perinda isi iau portia de adevar pixelat si pleaca repede pentru ca este atat de mult de fotografiat in Luvru si atat de putin de privit. La intrarea in muzeu interdictia fotografierii cu blitz este vizibila cu litere de-o schioapa. Muzeul blitzurilor este deschis intre 10 si 17 de marti pana duminica.

13 comentarii:

  1. Chestia cu fotografiatul si blitzurile cred ca e valabila peste tot in lume, am remarcat si eu in vacanta fenomenul asta.

    RăspundețiȘtergere
  2. Rusine!! Rusine celor care batjocoresc cu ignoranta si fatarnicia lor asemenea minunatii... si asta doar de dragul de a vedea mai tarziu fotografia si a spune "eu am fost acolo". :(

    RăspundețiȘtergere
  3. dar de bagat deshtu in nasu statuilor n-ati auzit? m-au dat afara din peles pentru asta:))..ehh in fene..nu mi se pare asa minunatie o chestie veche de 100.000 de ani. ok..istorie..uaaa....zuper..mentinuta....ihim....ce expert in opera ma simt..eu fac ceva ce altii nu fac...(cum zicea mr.bean "i sit and look at the paintings, that's my job) si fu iubit in america:))tudor, cati chinezoi erau??? - ca fapt divers- mi se pare mult mai demn de un blitz un gard viu in jurul unui bloc, o padure langa o petrochimie...o floare crescuta printre ciment dupa ce ranacinile ei doritoare de viata au spart duritatea.....vreau aparat!!!

    RăspundețiȘtergere
  4. da.. am fost si eu la Luvru acum 2 saptamani ..

    aceeasi atmosfera.

    RăspundețiȘtergere
  5. Fa-mi poza! Vreau poza! Am iesit bine? Mai fa-mi una! Plsssssssssss! Fa si tu cu mine! Hai, si cu toata lumea! Am mirosit fenomenul in Praga si Austria acum cateva saptamani + ca in Schombrun romanii nostri fac pics pe rupte cu toate ca e interzis&sunt atentionati la tot pasul&sunt camere de luat vederi peste tot!

    RăspundețiȘtergere
  6. ca si in fat frumos... "si toti fac aceleashi lucruri" de ce te miri? sunt cativa... doar cativa mai speciali. oricum, neinteresant.
    http://wildenfree.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere
  7. cermarea ce e asa de... rusine?! Hey aparatele de fotografiat s-au inventat pentru a face fotografii. Crede-ma, eu consider fotografia un hobby si imi place sa fac fotografii la tot ceea ce consider frumos, si e demn sa vada si cei care nu pot fi acolo cu mine ca sa admire. Fotografiile au scopul lor, si nu judeca pe cineva doar pentru ca tie ti se pare gresit. Si termina cu judecari de genul asta >.< imi pari ca o baba comunista care tipa la mine ca am dat alarma la o masina sau ceva asemanator zau!

    -----------------------------------
    Asa, ca am terminat cu una din probleme, avem alta: Irina aste e vizavi de ce ai scris tu: De ce iarasi sa judecam? Daca locul unde este interzis sa faci fotografii, iar respectivul face fotografii cu ce te deranjeaza pe tine!? El e cel care isi pune pielea nu tu. Nu tu primesti amenda usturatoare ci el. Sau ce, te roade ca nu faci si tu o poza!? Las-o naibii de treaba ca am ajuns sa spunem lucruri de genul asta, sa judecam pe altii si noi pana la urma nu avem nici un drept pentru ca stim ca si noi facem lucrul asta desi nu recunoastem! Si cred ca asta ma deranjeaza cel mai tare. Eu personal recunosc ca fac fotografii la tot ceea ce e frumos. Si nu imi pare rau :-?? Si imi place atunci cand si altii stiu sa admire ca si mine de altfel.
    -----------------------------------
    Adelina, imi place ce spui :)) esti pe placul meu. Dar nu sunt de acord cu tine cu chestia cu statuile >.< imi aduce aminte de statuia lu Fanus Neagu de la mine din scoala si saracul are in nari numai guma de mestecat. Serios acum. E scarbos.
    Sper ca mi-am expus punctul de vedere pe intelesul tuturor si sincer nu ma deranjeaza daca si altii vor sa faca fotografii :-?? operele de arta nu au fost facute doar pentru a fi vazute o data si atat. Sa fim sinceri, oamenii o vad o data si gata. "Hey, am vazut deja aia, nu mai merg acolo!" ---> dar cand te uiti prin fotografiile vechi, vrand sa iti aduci aminte de chestiile bune, dai si peste astea. Si atunci stai sa privesti intr-adevaratul sens al cuvantului a ceea ce se numea 'opera de arta' si iti dai seama ca in realitate cand ai trecut pe langa ea, nici nu prea i-ai dat multa atentie. Tare nu?

    RăspundețiȘtergere
  8. adica e interzis...da nu se respecta? ca in ro.?:)

    RăspundețiȘtergere
  9. Fii liniştit! Majoritatea celor care au făcut pozele cu bliţ nu vor vedea nimic pentru că exponatele sunt protejate de geamuri polaroid.
    :D

    RăspundețiȘtergere
  10. Recomandarea mea : cumparati-va cartea despre Luvru care o gasiti chiar acolo la magazinul de suveniruri. NU e scumpa si aftel puteti sa si aflati lucruri interesante si sa aveti sute de poze!

    RăspundețiȘtergere
  11. e deranjant cand nu te ooti uita linistit la o pictura pentru ca turistul d elanga tine are pretentia sa -si faca o poza doar el cu tabloul.E deja o manie,care strica farmecul Luvrului.La Venus abia daca am putut sa o vad de la 5 metri.Dar ar fi practic imposibil sa faci politie cu atatia oameni sa nu fotografieze.Cam pe aici ar mai trebui lucrat.Si poate la cozile pentru turistii obisnuiti.Eu am avut Paris Museum Pass si am intrat pe usi speciale.

    RăspundețiȘtergere
  12. Cred ca problema in sine nu e faptul ca turistii fac tot mai multe poze, ci faptul ca toata lumea face poze dar foarte putini observa cu adevarat. Cand sunt intr-un muzeu imi place sa privesc fiecare obiect fara graba, sa imi ramana imaginea lui pe retina si poate ceva din acel moment sa ramana cu mine. Un gand, o emotie, ceva ce acel lucru iti trezeste.

    Am studiat in mai multe tari din Europa si una din marile mele placeri era sa hoinaresc prin muzee. Imi aduc aminte ca am stat in fatza Fetei cu cercel de perla a lui Vermeer aproape un sfert de ora. E un tablou care m-a fascinat dintotdeauna si a fost o experienta superba sa pot sta in fata lui, contemplandu-l in tacere. Tineti minte ceea ce invatam la scoala despre arta si catharsis? In astfel de momente am cunoscut cel mai bine aceasta stare.

    Sarutul lui Gustav Klimt de la Muzeul Belevdere, galeria Rubens de la Prado, Guernica lui Picasso, nuferii lui Monet, Las Meninas a lui Velasquez, Madona sixtina a lui Rafael...sunt doar cateva tablouri minunate pe care le iubesc. As putea sa stau in fata lor minute in sir. Ca sa nu mai zic de expozitia China's Teracotta Army de la British Museum, cu figurine in marime naturala datand din timpul primului imparat al Chinei, Chin. Doar de piatra sa fii si sa nu te miste asa ceva.

    Si totusi...cei mai multi oameni din jurul meu erau prea ocupati facand poze pentru a se opri 2 secunde si a PRIVI. Pentru a experimenta macar putin din poezia acelui lucru, din istoria lui, pentru a se lasa incarcati pentru cateva secunde de emotia descoperirii unui lucru atat de frumos. Dupa aceea puteau face si o poza, daca le-a placut atat de mult.

    Am mii de poze(fara exagerare) din toate calatoriile mele si cu toate astea, ceea ce mi-a ramas cel mai pregnant in minte si suflet sunt senzatiile pe care mi le-a lasat "vizita" unui anumit tablou, a unei galerii de arta. Ma mai uit la poze, le dau si prietenilor, dar ceea ce pretuiesc cel mai mult e acea experienta concreta, starea fizica de proximitate a acelor minunatii. Poza e doar o amintire a acelei stari, nu o generatoare a ei.

    Si, ca sa inchei mai putin filozofic, un prieten mi-a povestit mai demult cum a vazut un grup de turisti japonezi care isi faceau poze unii altora la Versailles cu diverse incaperi, tablouri etc., fara sa se uite la ele macar un minut. Pur si simplu se asezau langa ele si asteptau sa fie pozati, dupa care treceau mai departe. Intrigat de mecanicitatea miscarilor lor, prietenul meu l-a intrebat pe unul dintre ei, politicos "Aren't you LOOKING at the paintings?", la care japonezul a raspuns foarte senin "Oh, we have plenty of time for that at home".

    RăspundețiȘtergere