Craciunul nu inseamna cadouri, daca asta inseamna nervi. Craciunul nu inseamna imbulzeala, ci mai degraba retragere. Craciunul nu e goana irezistibila de a fi in rand cu lumea care pune bucatele pe masa "ca asa-i traditia". Craciunul nu e traditie. Craciunul nu e ghiftuiala oarba, nu e napustire hulpava dupa ce ai postit. Craciunul nu e razboi in trafic pentru familie. Craciunul nu e familie daca familia zbarnaie de tensiuni nerostite. Craciunul nu e Mos Craciun in alb si rosu. Craciunul nu e colind cu orice pret, supracantat, la ore nepotrivite. Craciunul nu e o perioada in care "ne deschidem inima ca sa intre lumina sfanta". De ce ar fi inchis in restul anului? Craciunul nu e slogan dulceag sau vorbe mari. Craciunul nu e reamintirea valorilor morale lipsa. Craciunul nu e un program special la televizor. Si nici zambet fals nu e Craciunul. Craciunul nu e prilej de regret ca nu ai cu cine petrece sarbatorile. Craciunul nu e bilant. Craciunul nu e lumina electrica in exces sau bradul pe care te-ai luptat sa-l aduci acasa ca un erou modern. Craciunul nu e lupta. Craciunul nu e promotie. Nu-l gasesti pe rafturile care urla ca e Craciunul. Nu e cozonac, caltabos, toba, sorici sau vin rosu. Craciunul nu e ilustrata si nici fericire tampa impachetata in spoturi publicitare cu reni si Mos Craciuni pentru diferite nise. Craciunul nu e nimic din toate astea. Nu e drum'n base, nici popcorn sau clubbing. Craciunul nu e discoteca si nici fantezie sexuala de iarna. Craciunul nu e bere. Craciunul nu e nimic din tot zgomotul asta surd si disonant ca o orchestra mondiala care se acordeaza la nesfarsit fara sa mai inceapa sa cante. N-are niciun rost asa. Nu e despre asta. Nu pentru mine. Mi-o spun in fiecare an, incercand cu disperare sa inot spre marginile vartejului care ma trage la fund unde in malul vascos zac resturi de sarmale, conserve, reprosuri, un fel de mazga sufleteasca, o inertie vesteda.
Craciunul e altceva. Craciunul este momentul in care s-a schimbat TOTUL. Craciunul e momentul in care Oamenii au descoperit Speranta prin Iubire. Vorbe mari, nu? Da de unde, vorbe prea mici plutind pe Marea Moarta. Dar, pentru ca vorbele astea mici care plutesc in deriva sa ajunga la destinatie si sa umfle panzele celor care mai au curajul sa navigheze, e nevoie sa sarbatorim Craciunul. Pentru EL. Pentru tot ce ne da in fiecare zi. Pentru tot ce uitam sa-i inapoiem.
As fi vrut sa inchei altfel. De fapt, Craciunul nu e nici macar ce am scris eu aici. Nu poti scrie despre Craciun in mijlocul Marii Moarte.
miercuri, 21 decembrie 2011
Craciunul nu e...
luni, 19 decembrie 2011
vineri, 16 decembrie 2011
Rautate
joi, 15 decembrie 2011
Imi pare rau
Andrei Plesu spune ca a obosit si decide sa isi acorde si sa ne acorde si noua o pauza. Ma dezamageste ca suma unor anonimi care se ascund in spatele unor nick name-uri ajunge sa conteze in ecuatia unui om ca el. Ce se intampla cu cei care il admira? Unde ar putea ei sa se retraga? Sa-l citesti pe Plesu e una din putinele bucurii reale si pline de substanta pe care oamenii normali (cati or mai fi ei la numar, desi normalitatea isi schimba coordonatele pe zi ce trece) si-o mai puteau permite. Era un reper de care multa lume avea nevoie. Cand un asemenea om oboseste, de public, de atmosfera, de conjuncturile sociale merita sa ne punem intrebari serioase. Din pacate fara speranta ca am mai putea gasi raspunsuri sau solutii. Imi pare rau. Eu unul aveam nevoie de lectiile de echilibru, cultura si logica din jurnalismul domnului Plesu.
marți, 13 decembrie 2011
Making of copilul sau doua saptamanni de fericire (5)
"A fost o pendulare schizofrenica intre ce voiam si ce ne permiteam"
Am plecat la Sinaia a doua zi dis de dimineata. Noul secund, Adriana Racasan. Adriana vorbeste mereu de parca ar rade de tine. Chestia asta vine mai degraba dintr-un soi de sinusoida a timbrului vocii decat din ceea ce spune. M-am convins repede ca era un om extrem de serios. M-am intrebat in toate perioada filmarilor cand isi nota tot ce hotaram. Rar o vedeam scriind dupa care ma trezeam cu mailuri lungi si organizate. "Eu am sa te trag de maneca, fiindca trebuie sa filmam tot ce ne propunem". Am vorbit cu Max tot drumul de la Bucuresti la Sinaia. A fost o discutie tehnica despre lumini, lentile, camere de filmat, avantaje si dezavantaje la capatul careia am inteles ca bugetul o sa creasca. Aproape ca mi-era frica de reactia lui Bogdan. Dimineata ii ceream sa fim zgarciti iar seara adaugam costuri la buget. A fost o pendulare schizofrenica intre ce voiam si ce ne permiteam. Stiu ca la final am vrut mai mult decat ne-am permis si ne-am permis mai mult decat am avut. Insa ca toate controversele astea sa dispara e destul sa dau un play pe youtube.
Am vazut din nou cazinoul din Sinaia. Max a facut poze. Adriana si-a notat. Cred ca Adriana rontaie mereu ceva. Nu stiu daca Max avea incredere ca stiu ce vreau, la inceput. Nu l-am intrebat.Oricum nu l-as condamna. Nici eu nu prea aveam incredere in mine. Dar asta era un detaliu nesemnificativ. Plecasem deja la drum. Cred ca un soi de suspiciune vis-a-vis de capacitatile partenerului tau e inerenta in orice inceput de echipa. Adriana, imperturbabila, infofolita intr-o geaca trei sferturi, cu ochelarii pe nas si ronatind nu parea sa-si puna probleme de genul asta. Hai sa terminam treaba asta fratilor, ok? Cam asta era nuanta din vocea ei indiferent ce ar fi rostit. La fel si Bogdan care arbora o mutra chinuita de fiecare data cand venea vorba despre ceva nou: masina de vant, masina de fum, cateva lumini in plus, ca sa fim siguri ca avem tot ce ne trebuie. Ne-am intors acasa increzatori. Max era incantat de locatie. Urma sa ne intalnim peste doua zile sa facem decupajul.
Am deschis laptopul in seara dinaintea sedintei cu el si cu Adriana. Ecranul alb astepta sa astern povestea clipului secunda cu secunda. Am scris primele cadre. Apoi m-am ridicat de la masa. De fiecare data cand am o idee buna sau cand descopar un vers care-mi place ma ridic de la masa, speriat parca de propria-mi descoperire. Am luat un mar si l-am devorat. M-am asezat din nou la masa. Am pus cantecul pe repeat. Am ascultat. Era greu. Nu stiam cat ar trebui sa dureze cadrele, care sunt actiunile, cand trebuie sa apara Rebengiuc. Incaperile cazinoului mi se invarteau in cap ca roata ruletei. Teatrul, sala mare, gradina din spate, terasa, balconul, o pasarela, oglinzile, masa cea lunga, biroul lui Ceausescu, coridoarele din subsol.
Am deschis pozele. Am inceput sa aleg locurile de care eram sigur. A ajutat. Ma miscam greu, ca un urias cu picioarele de lut. Inchideam ochii si incercam sa mai adaug o secunda de imagine la filmul deja stabilit doar ca totul se pierdea intr-o clipita si trebuia s-o iau mereu de la inceput. S-a facut doua noaptea si eram abia pe la minutul trei. Atunci am inteles ca nu e putin lucru sa poti sa faci un decupaj. Sa gasesti puterea sa-ti vezi filmul inainte de a-l filma. Si pariul cel mare, mai presus de toate, sa filmezi aproape de ceea ce ai vazut cu ochii mintii. A doua zi, dupa sase ore de sedinta, aveam un decupaj. Ne-am contrat, ne-am explicat lucruri, am incercat sa-mi impun viziunea, am ascultat, am renuntat, am propus.
La sfarsit s-a nascut un decupaj care ne multumea exigentele. Cu toate astea se ridica o intrebare care ma ingrijora: o sa reusim sa filmam tot ce ne-am propus?
joi, 8 decembrie 2011
Making of Copilul sau doua saptamani de fericire (4)
"Control freak" devenise starea mea naturala.
Au urmat zile agitate. Ne-am vazut cu mai multi directori de imagine. Ma gandeam ca am nevoie de cineva cu experienta pentru care lumina sa n-aiba secrete. Am vazut multe filmulete de prezentare, am stat la discutii, am vorbit mult despre clip. A ajutat pentru ca incet, incet, am inceput sa-mi dau seama ce imi doresc cu adevarat. Bogdan era capul limpede. Cu fiecare discutie isi dadea seama ca videoclipul asta numai simplu n-o sa fie. Bogdane, hai sa facem ceva frumos. Bogdan incuviinta cu o privire ingandurata si imi spunea ca tot ce e frumos costa. Si asta ma aducea brusc cu picioarele pe pamant. Solutiile trebuia sa fie ieftine pentru ca nu eram absolut deloc convinsi ca vom gasi bani. Nici echipa tehnica nu era usor de adunat. Era o luna in care, ca un facut, toata Romania parea sa filmeze. Nu erau oameni si nici echipamente. Si preturile tineau cont de asta.
Refuzam cu indarjire sa ma gandesc prea mult la piedici in schimb il bombardam seara pe Bogdan si pe secund cu telefoane ca sa ma asigur ca ne miscam. Apoi am gasit o scenografa tanara. Tanara si zapacita, insa muncitoare. I-am vorbit despre proiect si despre implicare. De fapt ma interesa mai mult gradul ei de implicare. Sunt dispus sa apreciez cateodata entuziasmul mai mult decat profesionalismul. Am pariat pe o scenografa tanara. Am pariat pe entuziasm. Era cumva impotriva convingerii ca la debut trebuie sa ma inconjor de profesionisti. Mi-aduc aminte ca stateam la o masa undeva la un restaurant si ea venise insotita de partenera ei de lucru. Le-am pus piesa. Mereu asteptam reactii de la cei care ascultau piesa. Reactii care sa ma convinga pe mine ca e bine. Au ascultat piesa si au schitat un zambet, au spus cateva cuvinte. Mi s-au parut politicoase. Am vorbit mult apoi, repetand aceleasi lucruri cu obstinatie ca sa ma asigur ca vor intelege. A fost o perioada in care am repetat lucruri, tuturor. Bogdan mi-a spus exasperat intr-o zi ca desi nu pare oamenii isi fac treaba. Am inghitit galusca insa am continuat sa presez.
Zilele treceau cu o viteza uluitoare. Mai aveam o saptamana si mie inca nu-mi era clar ce se intampla in tot clipul asta. In afara de cele cateva imagini de care eram sigur nu stiam mare lucru. Hotarasem datele filmarilor. Sambata 22 la mare si luni 24 octombrie la Sinaia. Apoi au inceput vestile proaste. In lunea din saptamana filmarii hotarasem o noua prospectie la Sinaia. Pentru mine era vitala. O prospectie cu operatorul, secundul si Bogdan. Era indispensabila inaintea decupajului. Imi era limpede ca nu pot filma clipul asta fara sa stiu ce se intampla cadru cu cadru. Trebuia sa stim tot. Ma teroriza gandul ca as putea sta in fata echipei sau a lui Rebengiuc debusolat, neajutorat, fara sa stiu ce sa cer. "Control freak" devenise starea mea naturala. Bogdan a vrut sa amane prospectia pe marti. Am refuzat categoric. Vorbeam la telefon, ne schimbam mailuri eu alergam prin tara cu Vama. Apoi vineri aflam ca secundul a iesit din proiect. Avea o oportunitate la Deva. Fara explicatii. Pur si simplu.
Am incercat sa nu ma enervez. Nu e vremea promisiunilor respectate. E vremea vanatoarei de oportunitati. Imi placuse secundul. Mi se parea o pierdere importanta. Bogdan mi-a promis ca se repliaza. Imi dau seama ca tot ce scriu acum ar fi trebuit sa aiba un alt aer sau stil, insa nu stiu de ce a luat aceasta forma de jurnal. Am scris atat de putin despre ce am SIMTIT in toata perioada asta. Dar poate ca asa trebuie sa iasa textul asta. O goana. S-a facut duminica. A doua veste proasta. Ne-a parasit si operatorul care ramasese blocat intr-un proiect in Cipru. Asta am primit-o destul de rau. Simteam nevoia sa urlu, sa ma revolt, constient de faptul ca nu ajuta nimanui si cu atat mai putin mie. Parea o ironie. Ca si cum cineva isi radea in barba: vrei control? Na, control. Am inceput sa sun in drapta si in stanga. L-am sunat pe Tudor Lucaciu in cautare de recomandari. Apoi pe Alex Sterian. Oameni seriosi cu cv uri grele. S-au vehiculat cateva nume. Am ales intr-un final sa-l cautam pe Max Lemnij un director de imagine foarte bun. Spre surprinderea mea a fost liber. Cerul se insenina putin.
miercuri, 7 decembrie 2011
Un citat fermecat...
luni, 5 decembrie 2011
Making of Copilul sau doua saptamani de fericire (3)
"Raspunsul a venit ca o ghilotina: De ce nu?"
La inceput am fost eu si cu Bogdan(producatorul executiv). Ne-am apucat sa ne construim echipa. Regele trebuia sa fie Victor Rebengiuc. Trebuia sa fie. De cand am scris primele cuvinte despre cantecul asta imaginea lui si-a facut loc in mintea mea fara posibilitatea de a putea fi inlaturata. Mi-aduc aminte ca am cautat pe gooogle images intr-o seara fotografii recente cu el. Fara indoiala, era el. M-am trezit intr-o dimineata insorita indreptandu-ma spre Bulandra. Avea sa ma primeasca la ora 11. E un amestec de ironie, curiozitate si blandete in zambetul lui Victor Rebengiuc. Acelasi zambet cu care ne raspundea pe holurile facultatii m-a intampinat si la intrarea actorilor de la Bulandra. Doar ca acum miza era mare. Pentru mine. Asta a fost si motivul pentru care n-am vrut sa-i spun nimic la telefon. Am mizat pe o putere de convingere despre care aveam senzatia ca tocmai ma parasise. Am intrat in cabina. M-am asezat. Am inceput sa schimbam amabilitati sa ne aducem unul pe altul la zi cu ce mai facusem. Incercam sa prelungesc starea asta de impersonala cordialitate in speranta ca va deveni mai consistenta. Ca brusc vom fi mai prieteni si nu ma va refuza. Aveam sentimentul unei probe de film. Nu-mi mai aduc aminte ce am spus. Cate ceva despre poveste, ce vreau eu sa insemne. Cred ca pe masura ce vorbeam imi dadeam seama ca scenariul era - la ora aia - incomplet, ca nu exista un scenariu in afara ideii ca un rege se plimba printr-un palat pustiu si la un moment dat descopera o usa care da catre mare si se va transforma in copil. Raspunsul a venit ca o ghilotina: De ce nu? Bucuria a durat cam cat dureaza sa vezi chipul unei femei frumoase care se urca in metrou in timp ce tu cobori. Pentru ca imediat am realizat ca Victor Rebengiuc acceptase sa apara intr-un videoclip in care eu debutam ca regizor. Nu stiu daca sunteti la curent dar unul din lucrurile pe care un mare actor le uraste cel mai mult este sa lucreze cu un regizor care sa nu stie ce sa-i ceara. Actorii mari sunt instrumente mari, scumpe, pretioase. Trebuie sa stii sa canti la ele, trebuie sa obtii sunetul ala care face diferenta. Poate ca asta a fost momentul in care entuziasmul si inconstienta au disparut si am devenit perfect responsabil. Si inspaimantat. A fost si inceputul calvarului lui Bogdan pe care l-am asaltat cu telefoane pentru confirmari, reconfirmari si re-reconfirmari ale celor mai mici detalii. Devenisem speriat si control freak. Bogdan mi-a recomandat un regizor secund. Am plecat la Sinaia in prima prospectie. Am vazut cazinoul. ( big thanks to Vlad Oprea - primarul Sinaiei). Spatiul era superb. Am bantuit peste tot, salile mari, podul, subsolul, sala de teatru. Mi s-a parut prea bine intretinut pentru povestea mea. Ma gandeam la un loc degradat, decrepit, uzat de timp. Secundul are darul de a ma linisti. Pare foarte organizat, stie ce are de facut si inteleg ca o sa-mi ia de pe cap multe lucruri. Ma simt mai bine. Facem poze peste tot, bem o cafea si plecam. Nu sunt sigur inca de locul asta dar are multe aventaje. Ne oprim la Floresti sa mai vedem un palat in paragina al familiei Cantacuzino. Aici totul e de-a dreptul pustiu. Parca si istoria refuza sa se mai nasca. Tiganii au furat traversele de fier care sustin cladirea. Ma gandesc ca ar fi interesant sa filmam si aici daca mai prindem cladirea in picioare. Am ajuns la Bucuresti si am sunat-o pe Carina ( Carina Sava Agentia de vise) si am rugat-o sa inceapa sa stranga frunze. Probabil ca multi dintre voluntarii care au adunat zeci de mii de frunze pentru clipul Vama zambesc amuzati. Ajutorul lor a fost indispensabil. Si chiar daca am inceput cu zece zile in avans frunzele ne-au ajuns la mustata
duminică, 4 decembrie 2011
O firimitura de gand...
Sent via BlackBerry from Vodafone Romania
sâmbătă, 3 decembrie 2011
Making of Copilul sau doua saptamani de fericire (2)
Nu stiu de ce amanam momentul la care trebuia sa ma asez la masa si sa scriu. Ma gandeam sa scriu o poveste simpla, fara buget. Cautam o idee, ceva care sa fie atat de ingenios si atat de ieftin. Nu puteam insa sa nu urmez versurile. Imaginea unui spatiu mare, pustiu in care un om cauta ceva fara speranta nu reusea sa ma paraseasca. M-am asezat intr-un final la masa de scris. Dupa ce m-am ridicat erau cateva zeci de secunde si mai degraba o idee si cateva imagini decat un scenariu. Insa erau mai multe imagini care incepusera sa-mi aprinda imaginatia. E nevoie de entuziasm ca sa progresezi. Si de un pic de inconstienta. Momentul ala in care iti spui, fac asta, fara sa te gandesti la nicio piedica, la nimic din ce te-ar putea opri. Nu stiu cand a fost exact momentul asta, stiu doar ca m-am trezit spunand : eu am sa regizez videoclipul asta. Acum, uitandu-ma inapoi, imi dau seama ca am riscat enorm.
Am riscat banii, increderea colegilor si mai mult decat orice, reusita videoclipului de care depinde succesul unui single. Acum o luna si jumatate nu m-am gandit la toate astea. Singurul lucru la care m-am gandit a fost ca daca n-am sa fac eu acest videoclip n-am sa vad niciodata pe vreun ecran imaginile alea care se fixasera cu incapatanare pe retina inchipuirii mele. Cand l-am sunat pe Bogdan, producatorul executiv al clipului si i-am spus ca vreau sa ne apucam de un clip pe care sa-l regizez am simtit surprindere in vocea lui, dar asta n-a avut darul sa ma clatine. Hotararea si entuziasmul meu erau mai puternice. Colegii mei aveau sa afle ultimii. Nu stiu de ce, dar de ei mi-a fost cel mai frica. Poate si pentru faptul ca acest cantec este al lor in aceeasi masura in care imi apartine mie. Ar fi insemnat sa ma uit in oglinda. Nu e bine sa te uiti in oglinda cand risti. Si uite asa, au inceput cele mai frumoase trei saptamani din acest an.
va urma. luni.
vineri, 2 decembrie 2011
Making of Copilul sau doua saptamani de fericire (1)
N-a fost foarte diferit nici acum. La inceput a fost refrenul si toti eram incantati. Apoi au aparut si strofele si am simtit ca incepe sa prinda un contur bun. De cand ne-a iesit prima data refrenul am zis ca poate fi un hit desi notiunea noastra de hit s-ar putea sa nu se mai potriveasca industriei. Sa zicem atunci ca hit e ceva ce dainuie dincolo de sala de repetitie, ceva ce te obsedeaza in masina dupa ce ai plecat sau te urmareste pana deschizi usa casei si dincolo de ea. Cand toata lumea canta zambind e un hit. Si cand a aparut refrenul asta m-am uitat pe furis la colegii mei si i-am vazut zambind. Apoi Eugen a spus ca e un hit. Si am inceput sa credem. Ma gandeam ca trebuie sa fie niste versuri care sa sugereze viteza pentru ca mi se parea genul de piesa de pus pe autostrada atunci cand nu-ti mai ajunge viteza existenta ca sa scurtezi drumul spre mare. Toata lumea are cantece de drum si mie mi se parea ca asa ceva ar trebui sa fie. Un cantec de drum. O poveste superficiala si vesela cu final fericit care sa nu ridice prea multe intrebari sau, daca o face, raspunsurile sa fie continute. Asa gandea producatorul din mine. Doar ca eu nu mai sunt cel de acum zece ani si cantecul asta m-a surprins in mijlocul altui drum. Nu neaparat un drum catre mare. Mai degraba un drum catre mine. Care mine? Da, asta e o intrebare buna.
Nu stiu sa imi comand versuri. As putea sa scriu diverse prostioare pentru altii si poate n-ar fi deloc prostioare, dar mie nu stiu sa-mi comand versuri. Nu pot sa scriu impotriva starii mele de fapt. Versurile mele nu mi se pot opune. Ele se nasc firesc din sufletul meu prezent. M-am asezat langa tobe intr-una din zilele in care aproape finalizasem orchestratia piesei si urma sa fiu privit cu ochi intrebatori de colegii mei. M-am asezat langa tobe si in jumatate de ora am scris versurile piesei. Ce intrebare tampita: te reprezinta cantecul asta? Nu, nu ma reprezinta, scriu asa intr-o doara. Da, sunt intrebarile mele in cantecul asta. Regatul de intrebari este si al meu, oboseala regelui m-a cuprins si pe mine, adevarul umbla deghizat si pentru mine. Slava Domnului ca nu sunt trairi atat de speciale incat sa ma regasesc doar eu in ele. Suntem mii. Mii de regi cu intrebari. Mii de regi peste intrebari.
Apoi am mers la Budapesta. Acolo am inregistrat tobele si vocea. Am tras piesa si in engleza. Vom lansa intreg albumul si in engleza. E provocarea noastra. Lui Jamie i-au placut versurile si asta mi-a dat speranta. Jamie m-a ajutat la traducere. Jamie este un irlandez care s-a indragostit de Budapesta si canta blues si folk. A fost de acord sa ma ajute la pronuntie. I-am spus ca nu reusesc sa ma descurc aici: Nebunului lasa-i coroana, Regele-i liber acum. Jamie s-a gandit, eu m-am gandit, am schimbat cuvinte intre noi, apoi el a zis: So pass om your crown to those waiting/ The fool rules you go and be free! I think this should work. It did. Apoi ne-am intors acasa.
va urma. maine.
miercuri, 30 noiembrie 2011
Bye, bye, Toca.
Tocilescu era un cinic inteligent plin de umor. Umor negru, adesea. Pana la urma numai prin cinism si-ar fi putut domina constanta suferinta.
Cei care l-au cunoscut indeaproape sunt convins ca au descoperit adesea un om bun. Bunatatea lui razbatea dincolo de zidul de zeflemea inteligenta de care te loveai la o privire mai superficiala. Daca insa te apropiai cu atentie puteai sa vezi bunatatea cum strabate cu raze de lumina prafuite prin cele cateva gauri imprastiate in zid. Cativa cred ca au avut privilegiul asta.
Eu ii datorez acel spectacol si amintirea unui om de la care am invatat muzica si am auzit prima data de Vladimir Nabokov si Lolita. Iubea enorm muzica si asta l-a facut un regizor atat de special. Toca. Nu sunt foarte multe de spus. Imi pare atat de rau ca s-a intamplat asa abrupt. Imi pare ca si Toca e o victima a unei lumi atat de radicale in nepasarea ei. Voi ramane cu rasul lui molipsitor care il facea sa se zgduie pana la tuse, medalionul de argint fara de care nu poti sa-l concepi pe Toca si replicile lui ascutite ca o raza de laser. Si voi mai ramane cu privirea blanda si profunda. Acum stiu. Privirea lui Toca ii imblanzea cinismul astfel ca te intorceai de fiecare data la el cu drag, uitand ca ai fost taxat. Tind sa cred mai mult in privire decat in cuvinte.
In Mireasa Muta cantam cu totii intr-un fel de grand finale: Gata ai scapat du-te linistit in pat / Leagana-te-n somn preatristule domn / Bye, bye, domnule Posac / Bye bye sa ne vedem in Rai!
Sper ca Toca a privit moartea in ochi cu acelasi tip de sfidare vesela cu care i se adresa in timpul vietii. Bye, bye Toca, bye bye!
vineri, 25 noiembrie 2011
Bungee jumping
Atunci pot sa vad orasul de sus, de foarte sus, acolo unde e liniste. Ma asaza apoi Dumnezeu cu grija pe vreo strada pierduta in ceata, iar eu fug, scap ca un gandac surprins intre rosturile placilor de gresie, ma ascund speriat de maretia care s-a pogorat asupra mea...
Ma furisez prin holuri insalubre si decrepite, ma imbat spre uitare in carciumi sordide unde suferinta amorteste si spera, ma uit chioras la posesorii de fericire si imi vine sa-i lovesc si sa-i jefuiesc insa mi-aduc aminte in ultimul moment ca nu pot sa-i deposedez de haine care mie nu-mi vin. Ma trantesc prin balti si ranjesc privind la gleznele grabite ale domnisoarelor care traverseaza marele bulevard...
Din cand in cand starnesc dezgust, oamenii ma scuipa, eu ma inraiesc si caut alte strazi mai ascunse, mai periculoase, la limita vietii, strazi unde se intalnesc toate duhorile abandonului si degradarii, unde ragaiala e zambet si grohaiturile sunt respiratie, strazi cu femei uitate de viata si betivi abrutizati, strazi unde mizeria creste din pavaj ca o iarba de neoprit si copiii invata lectia urii, acolo nimeni nu intreaba si nimeni nu viseaza... oamenii se tarasc si ma tarasc si eu alaturi de ei. Nu e lupta, e inclestare si uitare... am nevoie sa uit ca sa renasc, ma prabusesc, decad, trupul meu devine din ce in ce mai vulgar, insa in buzunarul de la piept pastrez o fotografie care sa ma ajute sa ma intorc la suprafata cand ranile mi se vor fi vindecat...
E un joc mortal insa, de fiecare data cand cred ca sunt aproape sa pierd, Dumnezeu ma ridica din nou deasupra orasului, sus, foarte sus, acolo de unde viata oamenilor devine amuzanta si inutila, fara miza si fara castigatori, astfel incat pare ca merita sa fie traita. De acolo de sus nimeni nu se vede bine, e doar o tesatura abstracta de suflete fara sens. De acolo din inaltimi, cu degetele lui Dumnezeu stranse in jurul gulerului meu, inteleg ca nici moartea si nici viata n-au vreo mare semnificatie astfel incat n-are rost sa te framanti...
Cand Dumnezeu simte ca m-am linistit ma pune jos din nou, cu delicatete, iar eu caut sa scap ca un gandac de bucatarie...
luni, 21 noiembrie 2011
In memoriam Ioan Chirila
duminică, 13 noiembrie 2011
Aviz amatorilor
G.G. Marquez - Dragostea in vremea holerei
vineri, 4 noiembrie 2011
duminică, 30 octombrie 2011
De la Stockholm la pensionari
Nu sunt obisnuit sa scriu impresii de calatorie. Nu tin sa descriu pas cu pas orasul, intr-un soi de compunere turistica cu valente de ghid. Nu vreau sa conving pe nimeni de frumusetea aparte a acestui oras. Traim intr-o lume multimedia si un simplu search pe google images ar transforma misiunea mea intr-o incercare desueta. Ceea ce vreau eu este sa impartasesc o stare de bine, de liniste, de admiratie muta fata de un stil de viata atat de strain noua.
In trei zile am inteles ca Stockholm nu este o metropola, ci este un oras inconjurat cu enorma dragoste de locuitorii lui. In timp ce metropola este un pretext, orasul este un mijloc. Suedezii se confunda cu orasul asta pe care il respecta pana la ultimul cos de gunoi. Simti asta in linistea lipsita de densitate care pluteste ca o ceata deasupra orasului. Te uimeste pana la zambet designul simplu si natural al tuturor lucrurilor. Dragostea lor pentru lemn respira pana si in trenul de mare viteza despre care ti se aminteste ca e un mijloc ecologic de transport. Piatra este la fel de importanta pentru ca traieste si e armonizata perfect cu materialele viitorului. M-am plimbat mult in scurta mea sedere in orasul napadit de frig si soare. Am fost in orasul vechi, am cutreierat stradutele inguste marginite de casele si palatele negustorilor de la sfarsitul evului mediu, am privit povestea arhitectonica a monarhiei suedeze, am vazut oameni eleganti pe covorul rosu al Operei, am ascultat scartaitul chilelor si al odgoanelor pe marginea cheiurilor la apus. Am traversat podurile simple dintre insulele care formeaza orasul asta binecuvantat de natura si de liniste. Am ajuns seara acasa traversand holul urias al unui bloc cu apartamente mici. Suficient de mari cat sa te simti la largul tau, indeajuns de mici ca sa nu transforme viata in risipa.
Am inteles pentru prima data ca natura este un alt fel de a te apropia de Dumnezeu. Am vazut mii de biciclisti traversand orasul asta in care adesea trotuarele pietonilor cedeaza spatiul in favoarea pistelor de biciclete. Am vazut mii de oameni alergand si erau atat de multi incat m-am convins ca era un dat si nu o nevoie. Ca si cand oamenii aia nu o fac pentru ca au nevoie de un corp sanatos, ci pentru ca pur si simplu nu pot concepe viata fara alergare. Este poate primul oras in care brandurile globale de food&beverage trec aproape neobservate. Nimanui nu pare sa-i pese foarte mult de McDonald's, Coca-Cola sau Burger King.
De cateva ori i-am intrebat pe oamenii astia diverse lucruri. De fiecare data mi-au raspuns linistit, fara patima, fara vreo stare interioara exacerbata. Am locuit o luna jumatate la Paris si stiu ce inseamna politetea de complezenta, acel politically corect al politetii. Nu, la Stockholm oamenii nu sunt politicosi. Sunt linistiti. Poate asta vine de undeva din gena lor de navigatori care au vazut multe si stiu sa pretuiasca linistea marii atunci cand corabia se asterne frumos pe curs. Bunavointa celor catorva oameni cu care am intrat in contact avea ceva dintr-o pace launtrica mostenita in secole de asezare si reasezare. Constienti parca de frumusetea locului in care traiesc, suedezii te intampina calm, aproape seren, lipsiti de superioriate declarativa. E molipsitoare atitudinea asta pe care o regaseti pana si in aglomeratiile orasului si m-am trezit de multe ori cutreierand pe strazi cu zambetul pe buze.
Un ultim gand. Nu sunt un om de stanga. Cred ca sistemul capitalist care pare sa se prabuseasca de ceva vreme este singurul conform cu natura umana. Dar n-am putut sa nu observ batranii la Stockholm. Bantuiam printr-un muzeu al orasului cand mi-a fost dat sa vad cateva grupuri varstnice. Unii dintre ei in carucioare, altii pe picioarele lor, unii sprijinind cate o carja, altii in toata puterea. Toti erau zambitori, plini de viata si insetati sa afle cat mai multe de parca acum porneau in cea mai lunga calatorie a vietii lor. Mi-am dat seama cata bucurie si pofta de viata se afla in fiecare dintre oamenii aia. In oricare alt context m-ar fi incercat un sentiment de mila pentru o batrana in carucior, cu parul extrem de rar si riduri adanci in jurul unor ochi umezi. Forta cu care aceasta femeie trecea de la un tablou la altul ascultand cu urechile ciulite povestea ghidului m-a facut sa uit ca ma aflu in fata unei batrane cu handicap.
Da, in Stockholom, batranetea este inceputul vietii. Este momentul in care omul este cu adevarat rasplatit pentru munca depusa o viata intreaga. Nu s-ar putea intampla asta fara respectul celor din jur. Fara pretuirea societatii tinere. N-am putut sa nu ma gandesc ca in Romania batranetea e sinonima cu finalul vietii si cu umilinta. Batranii nostri sunt vagoane scoase pe linie moarta. Nu exista multumiri, nu mai e nevoie de intelepciunea lor, nu sunt decat o statistica sau o masa electorala. Perspectiva batranetii in Romania este sumbra pentru cei mai multi dintre pensionari. Iar asta spune multe despre noi. Si cumva, despre o lipsa de viziune. Noi traim clipa prezenta fara a fi in stare sa facem planuri pe termen lung. Vom imbatrani aici si ne va astepta aceeasi umilinta cu care sunt tratati pensionarii de azi. Viata este facuta sa fie traita pana la capat. Lumea moderna vorbeste despre libertate si demnitate. Stockholm este un oras in care simti asta cu adevarat. Fara diferente intre generatii. O legatura puternica strabate ca un curent electric intreaga populatie. Sentimentul ca impart cu totii un oras frumos. Sentimentul ca sunt strans legati unii de altii. Prin lemn, prin apa, prin piatra si prin istorie. Poate sunt cuvinte mari. Poate. Insa eu asta am simtit acolo.
Noi spunem despre Bucuresti ca e un oras urat si dam vina pe Ceausescu. De douazeci de ani, Ceausescu este mort. Iar Bucurestiul este al nostru. Cat timp ne mai putem prevala de trecut ca sa justificam un prezent pentru care nu facem nimic?
duminică, 23 octombrie 2011
joi, 13 octombrie 2011
luni, 10 octombrie 2011
joi, 6 octombrie 2011
La moartea lui Steve Jobs.
Steve Jobs a reusit sa se infiltreze in vietile noastre non invaziv, aproape pe nesimtite, devenind indispensabil. Discursul sau de la Stanford ramane cel mai important discurs motivational pentru o generatie de tineri care s-a rostit vreodata. Acum, cand scriu aceste randuri, o prietena imi atrage atentia: milioane de oameni citesc despre vestea mortii lui Steve de pe dispozitivele pe care el le-a inventat. Pentru foarte multi dintre noi astazi s-a stins din viata un Prieten. Si nu numai atat. Probabil ca este unul dintre cei mai iubiti oameni ai planetei. Pentru ca Steve Jobs a oferit lumii nu doar produse, ci un mod de viata. Iar lumea a platit fericita pentru asta.
Dumnezeu sa-l ierte.
luni, 3 octombrie 2011
Melancholia
vineri, 30 septembrie 2011
Dor de Repin
Cel mai mare violonist al lumii nu s-a ridicat la pretentiile catorva ascultatori exigenti care n-au facut un arpegiu simplu pe o vioara in viata lor. Dar cand mi-au tasnit lacrimile din ochi si un nod in gat s-a instalat pentru vreo zece minute, ce a fost? Cand mi-am revazut copilaria, langa tatal meu si am simtit ca tanjesc dupa ceva necunoscut, ceva ce nu pot defini, cum as putea sa denumesc asta? Cand stateam in scaun si plangeam cu zambetul pe buze in fata unui siberian care fixa o sala intreaga cu demnitate si mirare, asta cum se numeste?
Pana la urma nu este rostul muzicii acela de a-ti provoca introspectie? Nu trebuie ea sa te ajute sa cazi in tine ca sa gasesti sau sa regasesti? Daca muzica nu creaza stari e degeaba. Si nu orice stari. Ci stari profunde, abisale, ca impactul unei sedinte de hipnoza din care, desi nu stii nimic din ce ai facut, ceva ti s-a revelat.
Pentru mine concertul lui Repin a fost mai mult decat reusit. M-a frapat modul in care atingea corzile mai groase ale viorii astfel incat se nastea un sunet plin, viril, ca de violoncel, intr-o sala fara acustica. N-am mai auzit sunet ca al lui Repin. Joshua Bell e mai construit, unda sunetului se formeaza in valuri simetrice, fara surprize. Unda lui Repin e imprevizibila ca rusii. Are mojicie, fatalism si candoarea unui betiv care iubeste in zorii zilei. Si dor.
Si mai are ceva Repin. O gravitate plina de liniste in privire. In scurtele pauze ale instrumentului, cand orchestra se dezlantuie eliberata de stransoarea viorii, Repin sta drept si priveste sala patrunzator, grav si seren. Si parca ceva din fiinta lui adauga: stai linistit, asisti la un mare concert, nu ti se pare.
Nu mi s-a parut. A fost un mare concert. Poate nu cel mai bun al lui Repin. Dar oare nu e femeia pe care o iubesti cea mai frumoasa?
marți, 20 septembrie 2011
Biloxi Blues, 3 octombrie, Palatul Copiilor Bucuresti
luni, 19 septembrie 2011
Bucuresti, 17 septembrie, Folk you
Un public cum a fost cel de aseara te impinge mai departe. Intr-un moment in care tirajele cele mai mari le fac curvele si pestii ai nevoie de speranta. Intr-un moment in care tabloide facute de mercenari ai "presei" pentru care nu conteaza ordinea cuvintelor si nici semnificatia lor, ai nevoie de speranta. Stateam si ma gandeam daca un cantec ca "Vara asta" ar fi avut acelasi succes ca pe 11 iulie 1999 cand a fost lansat. Daca am fi lansat acel cantec azi. Inclin sa ma indoiesc. Insa fiecare moment are cantecele lui. Si faptul ca oamenii au vibrat aseara la Dumnezeu nu apare la stiri, Regatul meu pe-un vis sau Departe inseamna enorm. Inca sper ca vom putea face cantece pe care oamenii sa faca dragoste si copii. E poate forma noastra de mantuire. Demult n-am mai vazut atatea maini ridicate in aer.
Acum ne pregatim de un nou single. Cei care au fost aseara au cantat, fara sa stie, o parte din el. O sa-l cantam in premiera la Bucuresti pe 3 noiembrie in Silver Church. Se numeste Copilul care alearga catre mare. Cred ca, mai mult decat oricand, am reusit sa facem un cantec despre fiecare dintre noi, despre unul din locurile noastre comune. Aseara dupa concert a venit la mine o gasca din Vianu si una din Lazar. Erau foarte misto toti copii aia impreuna. Spun copii nu gandindu-ma la varsta lor ci la lucirea din priviri. Nu cred ca mai vreau sa am saispe saptesprezece ani. Ma simteam cam singur la vasta aia( nici acum nu-s vreun catalizator al socializarii) Cred insa ca imi doresc toata viata sa insemn ceva si pentru aceasta generatie. Pentru ca daca noi putem sa ramanem tineri in spirit e numai printr-o conexiune la tinerete. Nu tot ce e tanar e si bun. Vedem asta zilnic. Dar exista o prospetime ca un suvoi de apa, exista entuziasm molipsitor si mai mult decat orice exista vise in stare pura neatinse inca de experienta inevitabila care vine cu maturizarea.
Nu propun sa ramanem adolescenti pe viata dar cred ca trebuie sa fim conectati la energia lor. Si o sa vedeti pe strazi multi batrani cu privire senina si un par carunt in care soarele parca straluceste altfel. Sunt tineri.
Un cuvant pentru cei trecuti de 30 din multimea de aseara: mutumim. Nu, doua cuvinte: Multumim mult. Inca mai putem sa crestem impreuna sa stiti. Chiar daca avem rate, impozite de platit, angajati, neveste cicalitoare sau grijulii, copii de dus la gradinita si masini de luat de la service. Mai putem sa evoluam si sa ne dezvoltam frumos. Noi, suntem aici. Va asteptam oricand. Pentru muzica. In ceea ce ma priveste si pentru teatru sau film.
vineri, 16 septembrie 2011
De ce functionam...
joi, 15 septembrie 2011
marți, 13 septembrie 2011
Marea...mereu marea...
"Noi suntem din plamada din care sunt facute visele, iar scurta noastra viata o intregeste un somn" Prospero, Furtuna, Shakespeare.
sâmbătă, 10 septembrie 2011
Un gest educativ cu minim efort
Sent via BlackBerry from Vodafone Romania
luni, 29 august 2011
Pentru cei care nu ma cunosc ( destul)
vineri, 22 iulie 2011
Vama la Folk You 2011
Am hotarat sa prezentam doua cantece absolut noi care vor face parte din urmatorul nostru disc. Este vorba despre Departe( cred ca e inca un titlul de lucru) si Regatul meu pe-un vis. Cel de-al doilea cantec are o prima varianta in engleza dar la Folk You il vom prezenta in romana. Va fi al doilea cantec din concert. M-am gandit sa dezvalui versurile acestor cantece pentru ca, cine stie, poate ne faceti surpriza sa le invatati pana atunci sau macar sa aveti niste foi de pe care sa le cititi. Iata-le:
Departe
Padurea se-nfioara,
Un pieptene urias trecut prin vant.
Inconstient,
Intr-un covor de frunze
M-abandonez si ma afund...
Am parasit orasul
Pentru un vis de lemn si de pamant
Stelele pe cer
Iubito pune masa
Lumina lunii sa ne spele bland...
Atent ascult furnicile
Si-nvat cum e sa ai un vis comun
Cu alte mii si mii...
Am parasit orasul
Blestemul viselor ce stau la rand…
Departe - cine sunt cu adevarat citesc in lemn si-n fum
Departe - padurea imi e casa acum, invat sa imi fac drum
Departe - primesc botezul fiarelor in noptile tarzii
Departe - iubire este cand asculti furnicile cum plang
Natura e un adevar
In care ma voi scufunda etern,
Adevar de lemn.
Intr-un covor de frunze
Am sa-mi ingrop ramasitele
Dintr-un covor de frunze
Am sa renasc acum...
Regatul meu pe-un vis
Te-nvata sa distrugi un vis
Ei nu te vor in libertate
Cu sufletul in coma,
Hranesti mediocritate
Un somnambul social
Cu sufletul pe moarte
Vor sa consumi sabloane
Viata prefabricata
Pe orice drum spre succes
Iti dau ei GPS
Te uiti atent pe harta
Visele tale nu-s
Vise
Am inca vise
Daca visez raman in viata si liber
Un vis dau totul pe un vis, un vis care sa-mi dea libertate, sa-mi dea libertate
Un vis regatul meu pe-un vis, un vis ca o lumina prin noapte, sa-mi dea libertate
Expropriaza vieti
Traiesc in locul tau
Cumpara suflete moarte
E randul tau!!!!!
Vise
-Sa nu cumva sa renunti
Ai inca vise
-Oricat ar fi ei de multi
Vise
-Un suflet fara vise
Moare
Un vis dau totul pe un vis, un vis care sa-mi dea libertate, sa-mi dea libertate
Un vis regatul meu pe-un vis, un vis sa lumineze prin noapte, sa-mi dea libertate
Un vis regatul meu pe-un vis, un vis care sa-mi dea libertate – un vis
joi, 14 iulie 2011
Despre Bon Jovi
Ceea ce am vazut insa la Bucuresti a depasit mult asteptarile mele. Am vazut niste profesionisti pana in maduva oaselor. Am vazut si aproape mi-au dat lacrimile cum Bon Jovi dupa aproape trei ore de cantat facea niste eforturi supraomenesti sa atinga acutele. Era o forma de respect suprem fata de un public absolut extrordinar dar mai ales fata de sine. Richie Sambora este un chitarist special si asta nu trebuie sa o spun eu. Nu de confirmarile mele ar avea el nevoie. Am simtit insa o apropiere de tonuri intre el si Eugen iar dupa concert Eugen mi-a confirmat ca Sambora l-a influentat in diverse momente ale carierei lui. Pentru cine asculta live Vama sigur va gasi similitudini intre cei doi.
Nu stiu daca am vazut vreodata in Romania un asemenea public. Am regretul ca nu am fost acreditat ca fotograf la acest eveniment. Raman cu imaginea celor 50 de mii de maini in aer intiparita pe retina. Intotdeauna m-a durut ca noi romanii nu stim sa fim solidari, sa jucam in echipa. La Bon Jovi am avut pentru doua ore sentimentul ca se poate sa simtim la fel si sa actionam ca atare. Era impresionant. La fel cum impresionant a fost momentul ( deja banal in lumea rockului) drapelului purtat pe umeri in contextul unei natiuni care uita adesea sa se raporteze la patriotism.
Ca si Rolling Stones, Bon Jovi este o revansa tarzie a unei generatii care a crescut cu niste idoli la care nu avea acces decat prin intermediul unui player. O generatie care a putut doar sa viseze ca-i va intalni. Probabil ca regsirea cu Bon Jovi a celor care l-au asteptat atat de mult a avut intesnitatea unei reintalniri dintre doi frati despartiti de timp si de lume. Un public care a incercat sa recupereze in trei ore, treizeci de ani de distanta.
Sunt sigur ca daca amintirile ar putea lua foc in Piata Constitutiei ar fi izbucnit un incediiu care ar fi ars pana la temelii Casa Poporului eliberand Bucurestiul de cel mai urat simbol al sau care ne tine legati de un trecut pe care nu stim sa-l uitam.
La Bucuresti Bon Jovi au cantat fabulos. Nu stiu cum se face ca oamenii astia sunt atat de profesionisti la o varsta la care multi romani viseaza la pensie. Sta oare asecretul in bucuria cu care muncesti? Pentru ca, orice ati spune, poti sa-ti faci cate operatii estetice vrei ca sa ramai tanar, dar nu-ti poti opera vocea. Niciodata. Iar Bon Jovi a cantat ca-n tinerete.
miercuri, 6 iulie 2011
marți, 5 iulie 2011
duminică, 3 iulie 2011
La curve
marți, 28 iunie 2011
Pseudo Columbi
miercuri, 15 iunie 2011
luni, 13 iunie 2011
Nimfeta
vineri, 10 iunie 2011
Singuratatea e sinceritate
Ceva inexplicabil te indeamna sa fugi.
In definitiv cum poti sa-ti raspunzi propriilor acuze... te ridici si pleci, dai cu pumnul in masa, te strangi de gat?
Nu, nimic din toate astea. Mai degraba ajungi sa rostesti jumatati de adevar, apoi astepti sa vezi daca e loc de mai mult.
Te simti ca un hot surprins cu spatele lipit de ultimele scanduri de gard, gata sa dea coltul, eliberat. Apoi se aude o voce careia trebuie sa-i raspunzi.
Te-ai prins. Si nu mai zici nimic. Ti-ai aruncat tie un adevar gol golut sub forma de intrebare. Tocmai cand reuseai sa pleci.
Dai din colt in colt si cauti o salvare in ceva de pe afara. Orice. Poate chiar si o rugaciune. Caci daca apelezi la Dumnezeu fie si pentru cateva momente, uiti de tine. Uiti ca iti esti dator cu raspunsuri, uiti sa faci pace cu tine si-l iei martor pe Dumnezeu intr-un razboi inutil.
Singuratatea nu e un sentiment si nici o stare. E o camera in care intri si iesi cand cauti adevarul din tine. Singuratatea e o camera in care se afla sinceritatea. Greu de suportat, sinceritatea devine o sauna groaznica si te alunga ca pe un neinitiat.
Unii se obisnuiesc. Altii intra si ies ratacind bezmetici. Cei mai multi nu-si pun problema...
miercuri, 8 iunie 2011
Brates Experience Galati se amana cu o saptamana
Intre timp, insa, noi ne intalnim in Tribute Bucuresti, unde avem concert sambata, 11 iunie, ora 00:15. Detalii despre concertele Vama gasiti pe pagina noastra de Facebook.